Social Media and Non-profits

Social Media

Posted on: 3 March 2009

Seria Internet Social Media este un termen global utilizat pentru definirea unor activităţi diverse, care integrează tehnologie, interacţiune socială şi creaţie prin cuvinte (text), imagini, audio şi video.
Termenul se referă la genuri media online noi, caracterizate prin:
• participare – social media încurajează contribuţia sau reacţia din partea oricui este interesat. Ascunde linia dintre media şi audienţă;
• deschidere – serviciile social media sunt deschise la reacţie şi participare.
Ele încurajează votarea, comentariile şi distribuirea informaţiei. Sunt rare cazurile în care se pun piedici la accesarea şi folosirea conţinutului (deoarece conţinutul protejat prin parolă nu este agreat de utilizatori);
• conversaţie – în vreme ce media tradiţională (ziare, televiziune, cărţi, radio) este definită prin termenul broadcast (conţinut transmis şi distribuit unei audienţe), social media este văzută mai ales prin analogie cu o conversaţie în dublu sens (dialog);
• comunitate – social media permite comunităţilor să se formeze rapid şi să comunice eficace. Comunităţile împărtăşesc interese comune, ca de exemplu pasiunea pentru fotografie, probleme politice sau spectacole TV favorite;
• conectivitate – cele mai multe tipuri de social media se dezvoltă prin interconectarea lor, făcând posibilă includerea link-urilor către alte situri, resurse sau oameni.
Modelul de comunicaţie promovat de media tradiţională este monologul. Acesta este înlocuit, în social media, de dialog. Astfel, în cadrul noilor genuri media, comunicaţia (devenită bidirecţională) capătă caracteristicile dialogului: este transparentă, autentică, vibrantă şi dirijată de consumator. În mod obişnuit sunt utilizate următoarele genuri principale de aplicaţii social media: reţele sociale, bloguri, wiki-uri, podcast-uri, canale de ştiri (RSS şi Atom), comunităţi pentru organizarea şi partajarea unui anumit tip de conţinut (fotografii, video, legături), microblogging, chat, forumuri şi lumi virtuale (e.g., Second Life). Conform Wikipedia, aplicaţiile social media se pot clasifica în următoarele categorii: comunicare (bloguri, microbloguri, reţele sociale, evenimente), colaborare (wiki-uri, situri pentru social bookmarking, situri sociale de ştiri, situri pentru exprimarea opiniilor), multimedia (partajare fotografii, partajare video, livecasting, partajare muzică) şi distracţie (lumi virtuale, jocuri online, partajare jocuri). Conform unui articol din Time, publicat în numărul din 13 octombrie 2007 al acestei reviste, aplicaţiile de social networking (i.e., pentru crearea reţelelor sociale) sunt cele mai populare situri. La jumătatea anului 2008, situl Wikipedia includea peste 9 milioane de articole (dintre care peste 2 milioane în limba engleză), pe YouTube erau încărcate mai mult de 100 de milioane de video-clipuri (65 de mii de video-clipuri noi în fiecare zi), fuseseră create deja aproximativ 200 de milioane de bloguri, iar în Second Life existau circa 1,5 milioane de rezidenţi. Un studiu comparativ asupra utilizării instrumentelor de tip social media, arată că dintre utilizatorii de Internet: 83% au vizualizat secvenţe video, 73% au citit cel puţin un blog, 57% au utilizat o reţea socială, 43% şi-au creat propriul blog, 39% au subscris la cel puţin un feed (RSS/Atom), iar 22% au încărcat secvenţe video pe situri dedicate (e.g., pe YouTube).
Conform unui raport al IAB (Interactive Advertising Bureau), “În 2008, dacă nu eşti într-o reţea socială, nu eşti pe Internet.” Se poate observa uşor că o mare parte dintre genurile/aplicaţiile de tip social media sunt şi instrumente Web 2.0, ceea ce înseamnă că există o zonă importantă de suprapunere a celor două concepte.

1 Response to "Social Media"

[…] Seria Internet Social Media este un termen global utilizat pentru definirea unor activităţi diverse, care integrează tehnologie, interacţiune socială şi creaţie prin cuvinte (text), imagini, audio şi video. Continuare… […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: